الثلاثاء، ٢١ أغسطس ٢٠٠٧

حرام يا..غبي



من كام يوم، كنت ماشية ف شارع الهرم..ايه راجعة من التأمين الصحي.المهم

كنت مش فاكرة بفكر ف ايه، تقريبا ف قياسات النظر اللي اتبهدل معايا دة، قطع تفكيري صوت، لا هو رقيق ولا أجش

بيقول:- البنطلون حرام يا غبية..يا غبية

طبعا أنا كنت ماشية ف محاذاة الراجل؛فمعرفتش ابص أشوف شكله؛ لكن كنت شايفة البنت اللي بيتوجهلها الكلام..طبعا البنت طلعت قدام شوية وخلاص

لكن ربنا رزقه ببنت تانية برضه لابسة بنطلون، فراح موجهلها نفس الجملة:

البنطلون حرام يا غبية

هنا دققت بقي ف ملامح صوته،الغريب انه مكانش بيعاكس، ولا بيستظرف..دة منفعل بجد، وشايل هم النصيحة فعلا..وبيتكلم عن ايمان حقيقي

طبعا أنا -بما ان كل لبسي بنطلونات- حاولت أتراجع شوية لورا عشان مقعش ف مرمي بصره، وبالتالي أنال اللقب الغالي..وقعدت أفكر

الراجل دة غريب جدا

يا تري ايه اللي مخلليه يعمل كدة

وياتري مبيزهقش، والا دة نظام الدعوة الشعبية الجديد، والا ايه الموضوع بالظبط

فقت من تفكيري علي صوته تاني: كلكو اغبيا، البنطلون حرام يا غبية

المرادي كان بيقولها بحرقة أكبر، وطبعا اكتشفت ان أنا صاحبة اللقب المرادي

بهبلي تخلليت عن الحذر وأنا بفكر، فوقعت ف مرمي طلقاته

بصراحة دمي اتحرق..فكرت أرد عليه، أقوله :والشتيمة مش حرام يا غبي!!

وبعدين قلت الطيب أحسن يمكن يكون شارب والا مصدوم والا معقد، يمسكني يلبني علقة، وانتو عارفين..مبقاش فيه أي حد بيتدخل لما يشوف بنت بتنضرب ف شارعنا العزيز

شديت الخطا ومشيت محروق دمي

يعني لو البنطلون اللي انا لابساه حرام يا محترم، الشتيمة مش حرام..وبحلقتك ف اللي رايحة واللي جاية مش حرام..واطلاق الأحكام بدون وجه حق !!..طب تدخلك ف ما لا يعنيك مش حرام

بس سعادة المستشيخ الشوارعي-مش شتيمة-مش شايف غير حرامنا احنا بس

بعد ماهديت فكرت فيها، لقيت ان الراجل دة تلخيص لمواقفنا كلها ببساطة،احنا دايما باصين لبرة، عنينا مجهزة للنظر للخارج بس، زي كشافات العربيات

بتتسلط ع العربيات التانية بس، احنا فالحين قوي

نبص برّانا..انما جوانا مضلم

كأننا نسينا عضو البصر المعنوي، وركزنا ع العضو المادي بس، مع ان ربنا خلقلنا الاتنين

المهم بقي

مع اني بحب المشي قوي..ركبت عشان اخلص م الشارع، واللي ف الشارع


هناك ٩ تعليقات:

غير معرف يقول...

اول مره في مدونتك فتقبلي تحياتي عزيزتي
فعلا موضوع مهم اللي اتكلمتي عنه
الشاب الظريف ده بيقول البنطلون حرام و بيكفر اللي لابساه طب و البصبصه لخلق الله اللي ماشيين حلال يعني؟
المشكله انهم بيبصوا للناس و لعيوبهم و مش بيبصوا اللي بيعملوه هما نفسهم

و في الاخر لو جيتي اعترضتي يقولك البنات بتثير الشباب و ياحريام مش متجوزين و يشوفوا اللي لابسه محزق و ملزق طب مابدل ماتمشي تبصبص للي ماشيين ماتمشي قدامك و تاخد بالك من طريقك
حاجه غريبه فعلا دايما فاكرين نفسهم صح و البنات هي اللي غلط
تحياتي علي الموضوع المميز
و اتمني ان تقبليني زائره دائمه لمدونتك الجميله

وليد خطاب يقول...

تعرفي .. زمان قوي .. كنت هابقى واخد موقف متطرف جدا لليمين
زمان اللي هو مش قوي .. كنت هابقى واخد موقف أكثر تطرفا للشمال
بس دلوقتي .. وبجد .. ومن غير أي مبالغة معرفش
معرفش
من زمان مقلتهاش
دايما بتجنب أقولها
بس ده الحاصل
كنت مشتاق للأغنية قوي ومش عندي
فكريني آخدها منك
سلام يا ق....ي

وليد خطاب يقول...

نسيت أقول .. كنت محتاج للأغنية دي فعلا
عرفت لما سمعتها

وليد خطاب يقول...

ملحوظة غبية والحدق يفهم

ليس معنى أنكما متفقتين ظاهريا على النتائج النهائية.. ليس معنى هذا أن مرجعيتكما واحدة ..
طب وده يودينا لفين ؟... اممم .. ممكن نلخصها بعبط ونقول دنيا غريبة
بدل وجع الدماغ ف كلام كبير ميجبش همه

بحلم يقول...

أجندة حمرا ازيك
طبعا أهلا بيكي ف المدونة بتاعتك-وش متسامح وخدوده محمرة-بس حابة أقول ان الراجل للأمانة"مش مكفر اللي لابساه " دي مطلعتش من بقه ومقدرش اتبلي عليه..شكرا لمرورك وياريت يبقي مش بس مرور، يعني أتمني نتواصل
----------
وليد
مش نفسك تقول حاجة تانية..أأ..رابعة؟
هو انت حالف متدخلش مدونتي الا وانت مهيس والا ايه
فاهمة تماما "الملحوظة الغبية" اللي قلتها ف الآخر-ودة مش معناه اني حدقة- العفو ع الاغنية وسهل تنزلها علي فكرة

The Alien يقول...

دا مش نظام الدعوة الشعبية الجديد
دا نظام الترهيب اللي بعد شوية بيبقي تهديد
ولما حاجة زي دي تحصل ف الشارع كتير
هتكون النتيجة إن البنات تخاف
ودا اللي بيحصل فعلا
مفيش بنت بتمشي ف أي حتة ف مصر غير وهي طول الوقت قلقانة ومركزة حواليها عشان تتجنب المواقف الزبالة دي

نحياتي

§a§a يقول...

طبعا دا مش اخلاق طبعا البنى ادم ا مش ينفع اساسا يكون واجهه للاسلام

فالمفروض احترام الاخرين يعنى فعلا هو البنطلون واللبس حرام والشتيمه مش حرام

_________

تعليق بسيط

اكيد ان دا ليس معبرا عن الناس كلها يعنى مش كل الناس كدا فهذة قله فلا داعى للخلط بين هذا الفعل وباقى الدعوة مثلا

مجد رأى

faisal يقول...

(من كلام وليد خطاب)
بس دلوقتي .. وبجد .. ومن غير أي مبالغة معرفش
معرفش
من زمان مقلتهاش
دايما بتجنب أقولها

جملتك بسيطة جدا يا وليد لكن حملت لي معنى كبير جدا..
معظم الهبل المتدين -أو اللي عامل متدين- الذي نراه الآن على الفضائيات وفي الشوارع، تسبب فيه أناس رفضوا أن يقولوا.. ما اعرفش..!!
تدام لنا قلمك يا هناء انتي والجميع..

ندى مجدي يقول...

كأننا نسينا عضو البصر المعنوي، وركزنا ع العضو المادي بس، مع ان ربنا خلقلنا الاتنين