الخميس، ٤ سبتمبر ٢٠٠٨

كلٌ يعمل...


يأتي رمضان، ويستعد الناس لعمرو..يحضرون أوراقهم وأقلامهم..سجهزون أجهزة التسجيل والفيديو..يفتحون عقولهم وأسماعهم..

لكن الاشتراك في الفعل لا يعني بالضرورة اشتراكا في النية؛فاالبعض يعيش مع الرجل بجوارحه، يستمع بقلبه، وينظر ما الذي يستطيع تطبيقه مما سمع..والبعض يجهز تجهيزاته لئلا يفوت كلمة واحدة؛ حتي يستطيع فيم بعد اصطياد هفوات الرجل، وزلات لسانه، أو يقوم بعمليات القص واللزق المعهودة؛ ليستخلص مادة ممتازة لفيديو يضعه في اليوتيوب والمنتديات المختلفة، تحت عنوان مثير يجذب الناس بقدر ما ينفرهم علي غرار"عمرو خالد يقول:ابليس لم يكفر".."عمرو خالد يصف نبي الله موسي بالولد".."عمرو خالد يتهم النبي بالفشل" وهكذا تدور الدائرة المجنونة، ويقوم الشيوخ المحترمون المعتبرون ثقيلوا الوزن طويلو اللحي بالرد علي ما فهمه من العنوان، مع الكثير من الصفات التي يستحقها" الضال المضل" "الكافر الفاجر"" العميل"..وينصرف أتباع الرجل للدفاع عنه، ومحاولة توضيح الصورة..ووسط كل هذا..تتوه الصورة ويغيم الطريق..

ووسط كل هذا، أقول..ليتنا نستطيع أن نستحقك يا سيدي..الشاب الانيق الحليق صاحب البدلة والموبايل والنت..صاحب العلم القليل، والشهادة المتواضعة غير المتخصصة..ليتنا نستطيع أن نفهمك ونستحقك..ليت أصحاب العمائم واللحي، والعلم الغزير، يملكون نصف موهبتك وأخلاقك وحماسك للقضية، وآدائك للرسالة..ليت جميع المجهزين والمتربصين والشاتمين والناقمين، يوضعون في ميزان حسناتك..

هناك ١٦ تعليقًا:

Unknown يقول...

ربنا يكرمك يا أستاذة .. قلتى اللى عاوز أقوله بالظبط .

ط يقول...

بعد السلام عليكم
حمدلله ع السلامة
متفق معك
حتى أنني أشعر أن الهجوم عليه هو نوع من الغيرة
نعم الغيرة
لكننتي لا أعتبره فقيها ولا شيخا
أعتبره داعية جيد
ومصلح اجتماعي ممتاز
ولو كنت رئيسا للوزارة لعينته على الفور وزيرا للشباب
بجد
ط

رضوى داود يقول...

بعيد عن موقفي منه إلا اني ماقدرش انكر اتفاقي الكامل معاكي
و ده بيفكرني بسؤال محيرني من زمان

"هو احنا ليه طول الوقت بندور على حاجه نتخانق عليها؟؟؟"
فعلا مش عارفه

و ربنا يستر

آيــة يقول...

ياااااااااه

للوهلة الاولى تصورت اني هقرا - كالعادة - نقد للرجل ...

متفقة معاكي لدرجة أثلجت صدري

تحياتي :)

بحلم يقول...

a: لا مش متهيألي اني قلت كل اللي انت عاوز تقوله..أنا لسة فاكرة مقالك"لماذا يريدونني أن أخرس"..أعتقد كان فيه كلام أهم بكتير من كلامي

شكرا للمتابعة

بحلم يقول...

ط: ولك تحياتي العميقة..كنت قلت قبل كدة ان العلم موجود ف الكتب،واني عمري ما اعتبرت اننا محتاجين عالم ف العصر دة، أكتر من احتياجنا لداعية مستنير وفاهم..رجل من أنفسنا..بس

مش عارفة ادعيلك بجد تبقي رئيس وزارة والا لأ..
تحياتي تاني

بحلم يقول...

هو احنا ليه طول الوقت بندور على حاجه نتخانق عليها؟؟؟


يا سلام يا أميرة ع السؤال..ليه اللعينة..
ليه تفتكري!!

بحلم يقول...

آية العزيزة..واتفاقك معي أثلج صدري..المشكلة ليست مشكلة نقد للرجل يا آية..المشكلة اني هوا بعتبر اي حد مختلف معايا ف الرأي او الاسلوب او الاتجاه الفكري"آخر" وأبدأ أحاربه بكل الطرق..مع ان مرجعيتنا واحدة..طب دة من الدين ف ايه!!!!!!

شكرا لزيارتك ولا تنسيني

فريدة... يقول...

جزاكي الله عننا كل خير

عرف النور

فيكي شبة منه

تحياتى يا جميلة

بحلم يقول...

فريدة الجميلة
معقول انا فيا شبه منك!!!

ياريت

يارب دايما(منوراني)

الله...الوطن...أما نشوف يقول...

على فكرة...طولتي الغيبة علي اوي:))) من امتى ما علقتيش عندي؟:) كل سنة وانتي طيبة ورمضانك مبروك يا رب...انا مش متابعة السنة دي أييييييي حاجة فر رمضان غير عمرو خالد في قصص القرآن, وحقيقي البرنامج مونسني برغم كيد الكائدين:)

بحلم يقول...

ياااا سلااام..ست الكل عندي
والله تهمة ظااالمة، عندك باستمرار والله..دة انتي حتي لو ضربتي بعينك شمال المدونة بتاعتي حتلاقي اسمك منور ف قائمة مدوناتي الاليكترونية، عشان اطلع علي جديدك باستمرار..
طب..أقولك اثبات تاني
ادخلي علي أحدث بوستاتك وشوفي تاريخ تعليقي
هه

سقراط يقول...

انا بشكرك جدا
انا عارف ان مفيش صفة اشكرك بناء عليها
بس انا حاسس انى محتاج اشكرك
مش لدفاعك عن الراحل ده
بس لان ده رأيك
لانى اعرف ناس بثق فى عقلهم
لكن اتأثروا بحركة المتاجرة بنجاح عمرو خالد
واقتنعو انه على حد تعبيرهم "كذبة كبيرة"
انا بشكرك مرة تانية
وبضم صوتى لصوتك
واقول للناس دي
ياريتنا فعلا كنا نستحقه
كان حالنا اتغير

بحلم يقول...

سقراط
وأنا ف سنك كنت بخاف اتكلم لأن كان بيتقالي علطول:ششششت..اني مين..عشان كدة بفخر بأي حد ف سنك بيتكلم، وبحس انه كد صح
والله أنا اللي بشكرك
ويارب دايما منورني ومستنية منك كتير بجد

Dr. Eyad Harfoush يقول...

عزيزتي بحلم
أحترم في عمرو خالد نشاطه الاجتماعي، لكن في موضوع الفكر الديني و طرحه على الجماهير، اظن أنه بحاجة لأمرين:
1- عدم الانجراف للتبسيط الى مالا نهاية، الافضل ان ينزل درجة و يدعو الشاب ليصعد درجة، حتى لا ينتهي لما رأيته عليه هذا العام من طرح طفولي و ليس شبابي لقصة ابني آدم

2- التدقيق ، و القراءة أكثر بكثير من الحديث و الوقت المخصص له، و الحرص على التأصيل العلمي للأخبار و عدم الاكتفاء بورودها بكتب التراث، ففيها شجون لا تنتهي

مع وافر التحية و الشكر و التقدير

بحلم يقول...

الدكتور اياد
يشرفني وجودك في مدونتي حقا..وآسفة لتأخر الرد..ظروف والله
بالنسبة لتعليق حضرتك، أعتقد أن عمرو كداعية نبت من الفئة المتواضعة علميا وهم الشريحة الأعظم من شرائح المجتمع، وتوجه اليهم بالكلية كواحد منهم؛ ولذلك نلحظ أنه ينمو معهم وينضج علميا أيضا معهم
عمرو خالد في رأيي لا تنقصه الا خطوة، ليكون النموذج الذي يقف أمام تيار التسلف القادم من الجزيرة بقوة، والذي صار الناس الأقل علما يرون فيه الاسلام وما عداه انحرافا
وتحياتي لزيارتك المشرفة