الأحد، ١٦ ديسمبر ٢٠٠٧

أنا..أخري

لماذا يريدني الآخرون..أخري

قد تبدو أجمل..أكثر تألقا ونجاحا..أكثر طاعة ونقاء
لكنها ..أخري
تيهانة ببريقها، ملتفة بارادتهم..ترميني بنداء مغرٍ
وأنا أنا
محتضنة دفء وجودي، متحصنة بذاتي.. أخرج لساني لهم..أتشبث بي

عفوا سادتي الآخرين..لم أخلق بهذا الخيار

هناك ١٠ تعليقات:

هناء يقول...

إرضاء الناس غاية لا تدرك و قناعتك بنفسك تكفيك
البلوج جميل و فيه ما يقرأ تحياتي

باسم المليجي يقول...

طب ما تفكري فيها من ناحية تانية
أنا شخصيا بفكر كتير في التغيرات اللي بتمر بالواحد، كأنه في كل مرحلة عمرية كان بني آدم مختلف تماما.. في النفسية التفكير العاطفة.. حتى الملامح بحس إني ناس كتير جوه بعض اتقابلو بالصدفة جوايا

فكرتي أنهي مرحلة عايزة تتبتي عليها؟

حسن أمين يقول...

نجاة بتقول : عايزه ورا كل كلمة أقول له يا سلام .
وانتي بتنقطي مية ذهب / إحساس .
كل عيد وغاليتي هناء كما هي .. بخير

fawest يقول...

فكرى أن ممكن هم بيدوروا على حاجه تانيه عشان عندهم نقص
لو تحرص على صداقته أو حبه
شوفى فى نفسك حاجه هو مش شايفها
تغنيه
وتغنيك

محمد عادل يقول...

كنت فيما مضى أحاول أن أغير بعض طباعي من أجل الأخرين لكني وقعت في مأزق جحا وابنه الشهير ومن ثم قررت أن أحتفظ بما يعجبني من صفاتي الموروثة أو المكتسبة أما الأخرون فأنا أمنع نفسي بمعجزة من الصراخ في وجوههم
أنا كما أحب ، لا كما تريدون لي أن أكون


كل عام وأنت بخير

Hypatia يقول...

التغيير من اجل الذات والسعاده الشخصيه والرضا النفسى هو اصعب شئ فى الوجود اعتقد من السهل جدا انك ترفض التغيير اللى الناس عاوزاه لكن الصعوبه الحقيقيه هى انك تتغير لشئ انت عاوزه يعنى تبقى مش راضى عن ذاتك وعاوز تغيرها ده شئ صعب صعب صعب التمسك بما لديك شئ جميل احييكى عليه
ومدونتك جميله احييكى عليها جدا وحازورك تانى
السلام عليكم

ما أنا عايف طبعا !! يقول...

ولن تكونى إلا أنت
(!)

فلا تشغلى بالك بحلم الخلود
....
تحياتى

klmat يقول...

كل سنه وانت طيبه
ويارب باباكى يكون بخير
اجمل حاجه ان يكون الانسان على طبيعته
ولما يغير من نفسه يكون بارادته واللى هو
عايزه وعلى الآخرين ان يتقبلونا زى ما احنا او يبعدوا
تدوينه جميله
تحيااااتى

Dr. Diaa Elnaggar يقول...

كل سنة وانت طيبة

معاك حق، كوني نفسك، دائما، فارضاء الجميع مهمة مستحيلة، ثم بأي هدف؟؟؟؟؟؟

عميق تحياتي

ضياء

غير معرف يقول...

عايزينك اخرى علشان هما مش طايقنك وانتى كده ..يا حونينة